
Η εισήγηση του Δημάρχου Πατρέων Κώστα Πελετίδη, στο πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης του Δημοτικού Συμβουλίου, που συνεδρίασε χθες, Τετάρτη, το απόγευμα: Ενημέρωση του Σώματος απο τον Δήμαρχο, για το Σχέδιο Νόμου: "Σύσταση και Οργάνωση Νομικών Προσώπων Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της χώρας".
Για πολλοστή φορά πραγματοποιούνται αλλαγές σχετικά με τη σύσταση, την οργάνωση, τη δομή, τις αρμοδιότητες και τη νομική μορφή των φορέων που διαχειρίζονται τα στερεά απόβλητα, τώρα με ξεχωριστό νομοθέτημα. Από το 2007 μέχρι σήμερα μεσολάβησαν εφτά σοβαρές παρεμβάσεις με διατάξεις νόμων, με βάση την επιδίωξη των αστικών κυβερνήσεων του κεφαλαίου να προσαρμόζουν κάθε φορά τη δομή και λειτουργία των φορέων αυτών στις δικές τους ειδικότερες πολιτικές για τη διαχείριση των αποβλήτων. Πολιτικές που, σε κάθε περίπτωση,εναρμονίζονται με όλες τις κατευθύνσεις της Ε.Ε., με πυρήνα την ανάδειξη των αποβλήτων ως πόρου ικανού να εξασφαλίσει, μέσω της διαχείρισής του, το επιθυμητό ποσοστό κέρδους για τα κεφάλαια που λιμνάζουν αναξιοποίητα αλλά και να αποτελέσει, στη συνέχεια, πρώτη ύλη για την επικερδέστερη δραστηριότητα άλλων κλάδων της καπιταλιστικής οικονομίας. Κοινά γνωρίσματα των πολιτικών αυτών είναι η όλο και μεγαλύτερη, σε βάθος και σε έκταση,ιδιωτικοποίησητου τομέα, η παραπέρααφαίμαξη του λεηλατημένου λαϊκού εισοδήματος, η πιοστυγνή εκμετάλλευση των εργαζομένωνστους επιχειρηματικούς ομίλους του κλάδου και η περαιτέρωυποβάθμιση της περιβαλλοντικήςπαραμέτρου. Κατευθύνσεις, που έχουν πλήρως και με σαφήνεια ενσωματωθεί και από την κυβέρνησηΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛστο νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), απέναντι στον οποίο έχουμε ασκήσει ως Δήμος συγκεκριμένη κριτική.
Η εισηγητική έκθεση στο ν/σ έρχεται να υπογραμμίσει τις παραπάνω επισημάνσεις τονίζουμε συγκεκριμένα:
«Προς διευθέτηση αυτής της ακαταστασίας επιχειρήθηκε με το ν. 4071/2012, και με μεταγενέστερες τροποποιήσεις του, να επιβληθεί υποχρεωτικά στους δήμους η αναγκαστική συμμετοχή τους σε ένα συγκεκριμένο φορέα που θα έχει τη μορφή του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, με τη δυνατότητα της περαιτέρω μετεξέλιξης του –τηρουμένων συγκεκριμένων προϋποθέσεων – σε ανώνυμη εταιρία, πλην όμως και αυτή η προσπάθεια μέχρι σήμερα δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα, αντιθέτως μάλιστα έχει οδηγήσει σε μία χαοτική κατάσταση … Αποτέλεσμα αυτής της «οριζόντιας νοοτροπίας» είναι όχι μόνο η πανσπερμία φορέων και ο κατακερματισμός δράσεων που υπάρχουν σήμερα, όσο η αδυναμία τους εν τέλει να ανταποκριθούν με ρεαλισμό και προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, απεμπολώντας μάλιστα πολλάκις και τις σημαντικές δυνατότητες που παρέχονται από ευρωπαϊκά εργαλεία χρηματοδότησης».
Έτσι η Κυβέρνηση διαμορφώνει τους νέους ΔΙΣΑ (αντί ΦΟΔΣΑ) ως εταιρίες (ιδιωτικού δικαίου ΝΠ) Κύρια, αφού «Η νομική μορφή των νομικών αυτών προσώπων, ως δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, αποφασίζεται με την πλειοψηφία όλων των δήμων που τα συστήνουν». Με άλλα λόγια πχ ο ΔΙΣΑ Αχαΐας, με το δήμο Πατρέων (213,984 ατ.) να αντιπροσωπεύει το 69% του πληθυσμού του νομού Αχαΐας (309,694 ατ.) θα είναι ανώνυμη εταιρία αν αυτό αποφασίσουν τα Δ.Σ. των τριών από τους πέντε δήμους (π.χ. Δυτ. Αχαΐας, Ερυμάνθου και Καλαβρύτων, με συνολικό πληθυσμό μόλις 45,838 ατ.) που αντιπροσωπεύουν το 14,8% του πληθυσμού του νομού! Για μεγαλύτερη δε διασφάλιση, η αναλογία των εκπροσώπων των δήμων στα ΔΣ των οικείων ΔΙΣΑ μαγειρεύτηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε οι εκπρόσωποι της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Πατρέων στο ΔΣ του ΔΙΣΑ Αχαΐας να αποτελούν σαφή μειοψηφία (άρθρο 5, παρ. 1α)!
Ως προς τη χρηματοδότηση:
Στο άρθρο 13 καθορίζεται ότι οι «ίδιοι πόροι καλύπτουν πλήρως το κόστος λειτουργίας « με την επιχειρηματική δράση και την ανταπόδοση για τους κατοίκους. Το ύψος και τη συχνότητα της ανταπόδοσης των δήμων την καθορίζει με απόφαση του ο υπ. Εσωτερικών «λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των υπόχρεων δήμων» και του πέρα από τον όγκο των απορριμμάτων του κάθε δήμου αναφέρεται ως κριτήριο, «ο πληθυσμός, τα οικονομικά μεγέθη, η νησιωτικότητα κλπ.». Ακόμη «το ύψος του τέλους μπορεί να υπολογίζεται σε ποσοστιαία βάση επί της αξίας των παρεχόμενων υπηρεσιών είτε ως σταθερό είτε ως κλιμακούμενο». Δηλαδή αφήνουν και νομοθετικά ανοιχτά όλα τα δεδομένα για τη γιγάντωση της επιβάρυνσης των λαϊκών στρωμάτων και την προικοδότηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας…
Ως προς τους εργαζόμενους:
Αποδυναμώνονται πάρα πέρα εργασιακές σχέσεις και δικαιώματα με το ορατό τον κίνδυνο και απολύσεων ειδικά στους ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν σήμερα με τη μορφή των Ανώνυμων Εταιρειών.
Ο λαός της Πάτρας, που υποφέρει από την αντιλαϊκή πολιτική των αστικών Κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων, δεν έχει κανένα συμφέρον από την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση ενός ακόμα κλάδου που σχετίζεται άμεσα με το επίπεδο διαβίωσης του, με την περαιτέρω υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Με βάση τις παραπάνω εκτιμήσεις ζητάμε την απόσυρση του νομοσχεδίου, ο φορέας διαχείρισης να είναι αποκλειστικά Ν.Π.Δ.Δ. και όχι Α.Ε.